söndag 5 december 2010

Det årliga julbaket...

...i år gjordes detta hos min syster yster. Vi brukar varje år julbaka. Det brukar bli peppisar, lussekatter och en så där 5-7 sorters småkakor och lite julgodis. I år - how ever - så började dagen lite "stökig". Det hade snöat hela natten och ute låg ca 10cm nysnö = ingen som plogat i vårt område = vill inte gärna gå utanför dörren - alls!

Ringde sis och nä, de hade inte plogat hos henne heller. DÅ är det liksom ingen ide att ens försöka åka till henne. Hennes hus ligger nämnligen, citat från äldsta dottern C "på Himalyas topp". En JÄTTEbacke upp alltså. Inte bara en backe faktiskt utan en JÄTTE BRANT och en BRANT, varvid man väljer den branta framför den JÄTTEBRANTA...typ.

Nåväl, nu kom en handbollsmatch imellan ändå och när hon sedan var på väg hem så hämtade hon upp mig och Herr A för hemfärd i 4hjulsdriven bil. Så säkert man sitter i en sån bil mitt i vintern i en hal, snöig JÄTTEBRANT backe....ah!!!!

Väl hemma så insåg jag till min fasa att - TROTS att jag skrivit en lapp och satt på plåtstället - GLÖM INTE SMÖRET! - så hade jag gjort just det. Glömt smöret. Så det vart inga småkakor idag men väl peppisar & lussekatter. Sen gjorde vi Rocky Roads och de var ju inte alls gott.... nänä.

Summa sumarun så vart det ändå en trevlig tillställning. Alla är glada och nöjda i början och efter en timme eller två så vill alla kolla på tv, data eller spela Wii. Kvar står två mammor och kavlar, passar plåtar i ugn, bränner plåtar - jodå men det hör ju till liksom, och undrar varför de i hela friden gör detta varje år. Ungefär så iallafall, allt är ju relativt....

Bilder kommer lite senare för jag har inte laddat över de och jag är snortrött nu så jag ska hoppa i säng.

Imorgon är det sista veckan innan julmarknaden så jag vet inte hur mycket jag hinner blogga i veckan som kommer. Jag kommer ju att lägga in sista växeln i tillverkningen av mina grejer så ja, det återstår att se. Nått ska jag väl hinna med att pränta in i bloggen tycker jag.

Ha en underbar vecka hör ni allihop!!

Kramen på er alla!!

4 kommentarer:

  1. Godmorgon..

    Du bloggar när du har tid, inte stressa dessa juletider vetty ;) Himalayas topp, lite festligt. Jag har bott på "himlabacken" som vi kallar det här i Borås, då man hade hus och var gift. Nåja, det vart några år där och konstigt nog så tog man sig upp för backen. Alla ggr utom en, då kom jag upp för halva backen och sedan började bilen rulla neråt, snacka om att man höll på att skita på sig.

    Ha nu en fin vecka.. Kram

    SvaraRadera
  2. Haha, vad jag känner igen mej. När barnen tjatat och tjatat och tycker det ska bli såååå kul att julbaka. Pyttsan, jo i en kvart sen så står man där själv ;-)
    Tack själv för kommentaren på min blogg.
    Jag bor i ett samhälle utanför Halmstad, och gjorde min op i Varberg. Det tog ca 1½ år från det att min husläkare skickade remissen så vad jag förstått så gick det ändå rätt fort.
    Visst är det roligt att pyssla, jag gör smycken. Har funderat lite på scrapp men har inte kommit till skott än, det kommer väl så småningom.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tänk, precis så bodde jag också när jag växte upp. Uppe på toppen :). Gick inte att köra upp eftersom det då inte var 4-hjulsdrift på bilarna. Det var bara att traska o gå upp med allt man skulle ha upp.
    Låter jättemysigt att ni bakar ihop, era familjer, även om barnen ger upp efter kort stund. Det hör ju liksom till ;). Skönt att det är klart iaf, förutom småkakorna då. Jag skall inte ha några småkakor i år, tror jag. Kankse någon enstaka bara, typ schackrutor, som är familjens favorit.
    Jobba inte ihjäl dig nu.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så är det hos oss också, när vu julbakar brukar det sluta med att jag mamma o syrran står i köket till slut och männen o barnen i storarummet och spelar spel....hmmmm

    kram

    SvaraRadera