lördag 18 december 2010

Magsjukan härjar...

..i vår familj. Fröken J kom hem igår och då var allt som vanligt. Senare på eftermiddagen fick hon jätteont i magen. Hon låg i sängen och bara skrek - det är jobbigt. För jag hörde på hennes skrik att nu gjorde det ont, inte så där som det brukar vara -lite-lagom-ont-så-jag-klagar-lite-tyck-synd-om-mig. Nä det här var annorlunda.

Jag försökte trösta, klappa på pannan, lugna, men inget funka. Det kom i vågor. Avtog för att sen komma tillbaks. Vid sådana här tillfällen så blir jag väldigt avvaktande. JAg har själv opat bort min blindtarm så jag vet hur det är. Jag fråga var hon hade ont och det var ju ovanför naveln. Då hon har en liknande våningssäng så fick hon hoppa ur den ner på golvet. Det gick bra. Vi gick ut i vardagsrummet och hon fick kliva upp på pallen och hoppa ner från den. Det gick också bra. Dåv ar det inte blindtarmen just nu iallafall.

Jag ringde som jag alltid brukar -jourcentralen, alltså min syster. Hon sa att det nog är kräksjukan. Jamen jippe! Avvakta och ge henne ingen mat. Ok, så det gjorde vi. Avvakta alltså.
Det gick väl nån timme och sen rusa hon in på toan och ja, då släppte det kan manju säga. OCh visst var det magsjuka. Usch & fy. Sen låg hon i mannen säng och titta på film. Gjorde några rusningar till toan och mådde lite bättre. På kvällen sen blev jag megatrött och gick å la mig. Långt borta så hör jag "jag vill inte" och sen förstår jag att hon har nog kräkts. Då somnar jag.
Jamen vilken tur att min man är hemma vid sådana här tillfällen. Jag har så svårt för detta med kräk. Andra vägen är ingen fara men kräk...uh....

Idag har hon dock varit bättre. Lite dålig i magen men inte som igår. Hoppas nu bara att vi andra klarar oss. Vi har ju tack o lov två toaletter så när nån är sjuk så går alla andra på andra toan. Sen spritar vi händerna. Tvättar & spritar toan efter varje gång. Detta brukar funka och jag hoppas så att det gör det denna gång med. VILL INTE ha nån sjuka lagom till jul. För tre år sen så var hela min familj sjuk på jul. Vi fick ställa in allt. Vi låg i soffan och delade ut paketen till oss själva. Åt ingen mat och efteråt fick vi slänga all mat och det var mycket för vi skulle ha firandet hemma hos oss då. Ja min själ, det vill vi inte ha igen. Dessutom, kommer jag ihåg, så var jag inne på akuten i Kungälv på julafton. Hade fått en infektion i fingret som inte ville ge sig.
Kommer också ihåg att annandag jul så åt vi McDonalds. Det var lite kult faktiskt. Snacka om annorlunda jul. Nä, jag föredrar traditonsenligt firande men Kalle, jultomte och all god mat.

Tvi tvi tvi,peppar peppar peppar..här ska inte bli sjukt nått mer!!!

Kramen

3 kommentarer:

  1. Usch vad trist. Men kanske bra att göra bort det just nu och inte under julen.
    Har varit förkyld juletid massor av gånger men har peppar peppar aldrig varit magsjuk.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Usch och fy. Magsjuka är det värsta, fy bubblan.
    Håller tummar och tår på att ni slipper undan den.
    Kram

    SvaraRadera
  3. nej men tvi tvi vad jobbigt!! :/
    hoppas det inte är något som kommer hit, för de har jag inte tid med.
    bara ni är friska under jul hoppas jag! :)

    SvaraRadera