onsdag 19 januari 2011

I valet & kvalet...

...där är jag för tillfället. Jag tycker jag ser det i var å varannan blogg om hur folk träna, promenerar och håller på. Vad gör jag? Nada. Ja, jag tänker på att jag borde nog, men mer är det inte. Och visst borde jag. Eller?? För det är faktiskt så att när jag inte tränar så går jag ner i vikt. Men när jag börjar träna så stannar vikten upp liksom.

För ett par år sen umgicks jag med en tjej, som hade MS. När jag träffade henne så hade hon nyss gått ner 45 kg med hjälp av ViktVäktarna. Hur hade hon burit sig åt? undrade jag. Jag åt som jag skulle, svarade hon och så berätta hon en väldigt rolig sak (tyckte vi iallafall.) Hon hade suttit där på VVmötet och hon hade blivit framkallad för att ta emot "pris" för att hon gått ner så otroligt mycket i vikt. Konsulenten hade frågat henne inför alla där i salen hur hon hade gjort. Och hon svarade "ätit som jag skulle och fyllt i min checklista." OCh hur mycket har du motionerat? undrade konsulenten. Då hade hon svarat. "Inte ett jävla skit!" Det hade blitt dödstyst i salen berätta hon och vi skrattade gott. Hennes teori var att ju mindre hon träna dessto mer gick hon ner i vikt. Sen när hon gått ner allt i vikt så börja hon träna lite smått men då mer för att hålla sig med "bra flås" som hon sa. Hennes berättelse har verkligen hängt med mig i alla år. För varje gång jag går omkring och funderar på att börja träna så tänker jag på Maria.

För som det är nu så går jag ner i vikt och det är jag så nöjd med. Så varför träna liksom? För att få bättre flås!! Ja det skulle väl vara det då. Men jag står verkligen i valet & kvalet... Ska jag eller inte??? Vill gärna köpa ett gåband, men kommer jag att använda det? Fast det är klart- det finns ju andra i den här familjen som man kan kasta upp på bandet och som kan behöva gå lite...typ mannen. Jaja, han vill faktiskt köpa ett så jag kommer inte att kasta upp honom, men ändå...

Jag tror det är vintern som sätter griller i huvudet på mig också lite grann. Jag vill så envetet gärna att all snö, is, halka & kyla ska försvinna nu och våren, solen, värmen, fågelkvitter, ljuset och blommorna ska komma tillbaks. Jag vill ha grönt istället för vitt.... NU!!!
Men det känns avlägset just nu om man tittar ut...suck...

Ok, dagen annars idag. Jodå. Imorse så började det med att jag gjorde tsatsiki, vispade vaniljvisp och förberedde lite inför lunchen. Sen åkte jag med Herr A till hans första dag på nya simskolan.
Min lilla kille. Han har lite svårt med detta med vatten. Vill inte gärna bli blöt i ansiktet = vill inte doppa huvudet. Det enda han ville var att åka rutchkanan som de har där och det fick han inte för vi skulle ju simträna lite. Hans idé med att simma är att göra simtag med armarna (så långt allt bra) och gå på bottnen....hm... Eller så tar han simtag och hundsim med benen. Han vägrar låta varesig mig eller fröken hålla honom under magen - och tro mig vi försökte. Till slut blev han så frustrerad att han gick upp ur vattnet, satte sig på kanten med uppdragna ben och armarna om benen, tittandes mycket surt på mig. "Det är precis som på andra simskolan" blängde han på mig "det är jättetråkigt och jag tänker aldrig komma hit igen." Det sa han flera gånger. I sådana lägen är det bara att härda ut. Lirka och försöka om o om igen. Till slut tog han på sig dynan igen. Simmade ett varv och fick gå upp för att åka kanan. Då vågade han inte. Min lille plutt. Så vi busa runt lite i vattnet och gick sen upp. Glatt gick upp ur vattnet och ropade till fröken. "Ses nästa gång fröken. Hej då!" Vänta nu, missade jag nått?? Eller... Nåja, efter duschen så gick vi ut och fikade. Han fick en stor kanelbulle & fanta och sa väldigt nöjd. "Mamma, en sån här bulle vill jag ha nästa gång också" Jamen eller hur.

Efter jag lämnat honom på skolan så tänkte jag ta en sväng inom graven. Stenen till min svågers grav kom för ett tag sen och jag har ännu inte sett den. Så jag åkte dit. Men jag fick vända igen bara 100 m från graven. Rena rama isgatan och inget grus. Håll på att trilla flera gånger och nä, det fick bli en annan gång.

Väl hemma så var det till att hälsa på finbesöket som min man har här idag. De är fortfarande kvar och går igenom matrial. Jag fixade till lunch. Gjorde en pastasallad på: Skruvpasta, isbergssallad, maché & ruccola. Avocado, sugersnaps, gurka, coctailtomater i halvor, rödlök och fetaost. Till det hade jag lufttorkad skinka, salami & nån mer go skinka. Tsatsiki (vilket visade sig vara en favorit-sa regissören-bra tajmat liksom) & en stor ciabatta bakat på oliver & soltorkade tomater. Blev väldigt gott & uppskattat. Måste säga att JT är en väldigt sympatisk man. Hans assistent som är med är också väldigt trevlig. Lättsamma att prata med och jordnära. Det gillar jag.

Nu snart ska jag bjuda på äpplekaka med vaniljsås och kaffe. Till middag (om de stannar så länge) blir det fetaostbakad lax på spenat men mandelpotatis och grönsallad. Ska bli gott det med...öh hoppas jag....Fingers crossed!!

Kramen

9 kommentarer:

  1. Ja men jag lyckades publicera bara titeln. Du får ju läsa hela inlägget. Nu ligger det ute. Du vet jag & datorer....hehe

    SvaraRadera
  2. lycka till ikväll! :)
    undrar om de är därför jag går ner i vikt så segt, för att jag tränar så mycket? kanske ska prova slappa en vecka och se hur det går, haha ^^

    nä inga kusiner från mig på ett tag tror jag, vill vara ung så länge jag kan :D
    kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken go lunch. När e guldbagge galan?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Träna eller inte träna, det är frågan. Jag har ju gått helt utan träning tidvis, och när jag tränar så innebär det bara promenader eller simning. Inget gym så långt ögat kan nå... Märker jag någon skillnad? Nej, snarare som du säger att jag går UPP om jag har varit ute på en riktigt lång promenad och svettats duktigt. Men jag märker att kroppen mår bättre när jag rör på mig. Jag blir inte så stel (bortsett från träningsvärken då...) och mina skador stör mig inte så mycket. Så jag tror att lagom är bäst! Gör det du känner för! Kram

    SvaraRadera
  5. Jag har motionerat som en gnu...o stått still i 5 månader...men jag mår bra av att röra mig därför fortsätter jag....

    kram

    SvaraRadera
  6. Det där med att motionera har ju aldrig varit min starka sida, har väl hållt på med en del olika saker under årens lopp men mest för att jag känt mej tvungen. Men har upptäckt att det finns en massa roliga saker man kan göra, och även upptäckt att jag mår så himla bra av det. Nu måste jag ut och promenera varje dag annars blir jag galen. Om man ska börja med nåt är det viktigaste att man hittar nåt som man tycker är roligt. Jag älska tex att röra mej till musik, dansa, så afrodans tex passar mej perekt. Ska prova på Zumba också tänkte jag. Man får nog prova sig fram tills man hittar nåt som passar för att tvinga sig till någonting som man tycker är dödens tråkigt är ingen ide'. Det blir bara att man hittar tusen ursäkter för att slippa. Om det sen är promenader, styrketräning, olika sorters pass av gruppträning, simning, vattengympa eller vad det kan vara, det finns ju hur mycket som helst. Men som sagt det blir aldrig bra att tvinga sig till nåt man inte vill.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Kom tidningen fram? Den du vann i min blogg alltså? Postade den i måndags... Kram

    SvaraRadera
  8. vilken mums middag du gjort! :)

    jag tränar, mest för att det är så skönt och för att jag ska få upp konditionen så man orkar mer :)

    haha pappa känner ägaren till gymmet, så enkelt är det ;) kram!

    SvaraRadera