måndag 3 januari 2011

Recept dags...

Här kommer ju då receptet på vår enormt goda söndagsmiddag i helgen. Jag försökte länka men det blev typ helt fel. Så för enkelhetens skull så skriver jag ut det. Det kommer annars från en tjej som bloggar om bl.a mat. http://www.camillak.com/









Indonesisk Kycklinggratäng

1 urbenad grillad kyckling
1 strimlad röd paprika (grova strimlor)
3 bananer i bitar (grova bitar)
2 vitlöksklyftor (pressade)
3 dl vispgrädde (jag hade matlag.grädde 27%, men man kan även ha lättvisp)
1 dl mango chutney
1 msk sambal oelek (jag hade bara i ½ msk och det vart starkt)
1 tsk curry



Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Dela kycklingen i bitar och lägg i en (smord om det behövs) form.
Strimla paprikan och dela bananerna. Fördela paprika & bananer över kycklingbitarna.
Vispa grädden (jo faktiskt) och rör ner mango chutney, sambal oelek, vitlök & curry.
Bred blandningen över kycklingen och gratinera i 15 min.

Servera med ris, sallad & salta jordnötter.
Gör nu detta och säg mig sen att det inte var gott. My god, den maten var riktigt god!!

Nu vart jag hungrig igen. Suck, ändå åt jag resterna av kycklingen idag både till lunch & middag. Mumma...

Annars så har jag börjat jobba med mannen idag. Han jobbar med Jan Troells nya långfilm och jag ska ta fram statister är det tänkt. Så dagen idag har inneburit att jag har brutit ner manus & skrivit upp i vilka scener det förekommer statister och hur många. Om det är några särskilda som behövs eller liknande. Imorgon ska jag bryta ner det ytterligare och då enligt inspelningsschemat. Sen ska jag ta fram förslag på statister. Sammanlagt så får jag nog ta fram en 300 förslag om inte fler. När man sen ringer upp de och ska boka in så droppar det alltid av ca. hälften så ja, det är bra om man tar fram för många liksom.

Nu ska jag ta mitt korsord och krypa till kojs. Det blir en tidig natt för detta hus ikväll. Alla är trötta. Barnen började fritis idag efter jullovet som har inneburit sena kvällar. Tur att de börjar på fritis innan skolan börjar på riktigt nästa tisdag. För det gör inget om de är trötta och så nu, det är liksom inget viktigt nu ändå i skolan. Nu är det mer att komma i fas igen efter alla helger, all god mat & godsaker. Ska bli skönt. På torsdag har vi bestämmt att julen åker ut. Då är alla lediga och jag får hjälp med att ta bort allt.

Prova nu maten hörrni!!

Kramen

3 kommentarer:

  1. Åhhh kanon, tack för receptet. Detta ser jag fram emot att få laga. Denna rätt verkar ju hur god som helst ju. :) Va kul att jobba med film o manus. Behöver du en statist så ställer jag gärna upp. :) Bara att säga till.
    Gillade J Troells film: Maria L eviga ögonblick som fan. En fin film som berörde mig!

    God fortsättning till dig o familjen!

    KRAM M

    SvaraRadera
  2. Igår kväll på jobbet berättade jag om maten vi hade.. OCH, vad sugen jag blev på den igen ;) Haha.. måste ta och göra detta nån dag snart. Japp, jag finns där på fejan.. skall se om jag hittar dig :) Kram

    SvaraRadera
  3. åh så gott! det där måste jag testa att göra :D

    ja håkan är bra på att fixa humöret hos en ;)
    kram!

    SvaraRadera