lördag 27 november 2010

Nya gardiner & kuddar till köket...

Här kommer nu lite bilder på mina nya fina julgardiner som jag är jättenöjd med och mina nya kuddar till kökssoffan. Jag älskar verkligen julen och då ska det vara rött, rött, rött och en hel del vitt så klart men mest rött....






























Varje år så pyntar jag till första advent och jag sätter ut alla mina tomtar. Älskar tomtar & julpynt. I år så överlät jag dock pyntandet till barnen och de sätte tomtar överallt. Nu finns det i alla rum och då menar jag verkligen alla rum. T.o.m i min klädkammare - där man bara går in och hämtar kläder, sen släcker och går ut.... På toaletten och i badrummet så finns de också. En sitter så fint bredvid tvålpumpen på handfatet... hihi.. De har verkligen gjort ett bra jobb.
Sen har vi något som Fröken J kallar för "Julstaden". Jag hade det när jag var liten och jag älskade det varje år. Då tog min mamma och klädde in hela vårt pingisbord med bomull och sen satte hon ut julkrubban med alla tillbehör. Vi hade kameler och palmer, kossor (?) grisar, tomtar, en stor kyrka, en liten bro och faktiskt mammas & pappas bröllopspar som de hade på sin bröllopstårta. Allt detta stod i gillestugan OCH vi fick leka med det. Vilken lycka och som jag lekte. Jätteroligt.

Detta har jag också gjort nu i några år för mina barn. Jag klär in hela sjämanskofferten med vitt tyg (plastad frotté) så det ser ut som snö och sen bygger vi upp en Julstad. Både barnen älskar det och leker mycket med alla sakerna. Och det är alltid lika roligt att se ivern i deras ögon när vi packar upp allt och det får ställa upp de OCH leka med det.








Kramen

7 kommentarer:

  1. Så fint, jag brukar med ta fram alla tomtar osv till advent för det är så kort tid som man har det framme annars. Hoppas att du får en fin Lördag. Kram

    SvaraRadera
  2. Så fint :). Pysselmaja, är det ditt andra namn ;)? Jag är också tomtemänniska men de kommer inte fram till advent. De får vänta lite till.
    Kram

    SvaraRadera
  3. åh vad mycket fint! jag älskar också julens röda :D

    SvaraRadera
  4. Oj då det var mycket tomtar. Vi har inte fullt så mycket. Men några blir det.
    Ha en bra advent Kram

    SvaraRadera
  5. Inte en endaste tomte här.. jo förresten, den lilla vita, som mer liknar ett troll, som jag köpte på jul-Liseberg :) Inte har jag något köksfönster att hänga julgardiner i heller, har inga fönster i köket då det är i mitten av lägenheten. Men adventsstakarna kom i alla fall upp igår! Kram

    SvaraRadera
  6. Jättefint Inger!

    Kramisar från mig till dig

    SvaraRadera
  7. super dekoration http://hogata-filcowe-cudenka.blogspot.com/

    SvaraRadera