lördag 24 juli 2010

Blåbärsplockning...


Idag åkte vi ut till min storebror och hans familj i Mönlycke för att hälsa på och för att plocka blåbär. Det visade sig att det blev mer hallon än blåa bär men det gjorde inget.
Vi plockade så länge som min rygg tillät, alltså inte så länge som jag ville men ett litet tag iallafall. Det bästa är ju att jag kan gå ut
så många gånger jag vill ut i vår skog här omkring och kolla efter bär också. Hos min vän M var vi förra året och plockade hallon så henne kommer vi nog också att besöka.

Alltså jag ÄLSKAR att plocka bär. Att packa picnickorgen med kaffe, varm choklad, prickig korv macka och sen ge sig ut i skogen och bara plocka. Vi gjorde alltid det när jag var liten. vi plockade hallon, blåbär, björnbär & slånbär. Pappa odlade grönsaker på sitt föräldrahem där min farbror Åke bodde. Varje dag om sommaren var han där och vattnade, rensade ogräs och höll på. Han odlade och mamma tillredde allt. Koka saft, sylt, konserverade och bakade.

Nu när jag är vuxen försöker jag göra likadant med mina barn och hoppas de uppskattar det lite iallafall. man kan ju alltid hoppas som sagt....



Kramen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar