lördag 5 juni 2010

Herr A & ormen

Planen var att ha ett svart skärp ute på balkongen för att fåglarna ska tro att det är en orm där så de inte landar på vår balkong och bajsar där. Det funkade bra ända tills Herr A kom ut och såg skärpet. Såklart undrade han och jag förklarade som den pedagogiskt riktiga moder jag är, följdaktligen mycket pedagogiskt för honom om varför och ja det nöjde han ju sig inte med då é klart. Kunde riktigt se hur hela hans lilla huvud fylldes av alla tankar, planer & idéer och hela hans fantasi skenade iväg och sen kom värsta utläggningen som avslutades med: "vi måste ha en fågel där mamma så det ser ut som om ormen äter upp den." Ok??

"Har vi nått matrial som ser fågellikt ut mamma?" undrar han sen helt seriöst. Kunde inte komma på nått... Varpå Herr A funderar å det värsta. Han får syn på Fröken J´s "monster" som hon gjort till pappa av en mjölk kartong (de får verkligen lära sig viktiga saker i skolan-nåja den kom ju till gagn nu så...). Herr A upplyste mig om att "Det här kommer verkligen att fungera mamma om man binder ihop de. Då tror fåglarna att ormen äter upp fågeln. Smart va?" Onekligen.

"Sen kan man dra iden mamma då tror fåglarna att den lever..."

"Du kan ju inte vara på balkongen hela natten och dra i den.." säger jag och önskar att jag aldrig lagt ut skärpet på balkongen i första hand.

"Men mamma, fåglarna sover ju på natten så det är ingen fara."
"Hur vet du det?" undrar jag.
"Det säger Sven i Lilla röda traktorn" (Det är ett barnprogram som vi har på DVD och som han nu börjat titta på...så lägligt eller hur?)

Sen har Herr A en utläggning om hur man kan göra. Olika sätt man kan fånga en fågel på, olika sätt man kan skrämma de på, han hämtar diverse saker som man kan ha och hela tiden med orden "Tillåt mig att demonstrera!"

Vid det här laget har jag tröttnat men han är helt inne i sitt planerande. Den ena idén är tokigare än den andra och jag undrar stilla var det hela ska sluta. Men jag låter honom hållas det är snart läggdags ändå... Med den ungen i familjen har man aldrig tråkigt!!!

Kramen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar