torsdag 10 juni 2010

Skolavslutning # 1

Ok jag har nu deltagit i min första skolavslutning för i år. Åkte till samma ställe som igår kväll fast den här gången fick syrran fickparkera själv. Jag åkte med mannen, Herr A & Fröken J.

Dagen började lite skakigt men slutade bra. Jag fick ett samtal till jobbet som resulterade i att jag gick från jobbet halv 2. Körde den stora till stallet där hon blev fin i håret med hjälp från en kompis. Jättefin!!


Sen hem, hämtade kläder och vidare till en klasskompis där de gjorde sig iordning inför kvällen. Jag hämtade mina små och åkte hem till mig. Där gjorde jag middag, stassade om och åkte upp till skolan för avslutningen av åk 9. Syrran sa att det skulle bli betygsutdelning och ja, det trodde ju jag då så klart. Tar väl en timme max då tänkte jag. Herr A var ju med och om det är nån som har myror i brallan så är det han. Ska aldrig mer tro på nått syrran säger mer....

Väl på plats var det som brukligt många föräldrar och släkt som kommit, vilket ju var trevligt. Men en sak jag funderade över var att så många hade blommor med sig. Rena studentfixen, men det är ju bara 9:an de går ur. På min tid så sprang vi ut ur dörrarna och that´s it! Tråkigt kommer jag ihåg att jag tyckte det var. För det är ju lite sorgligt att skiljas åt efter 9 år i skolan, men ja, så var det då.

Så är det inte nu. Kanske lika bra i och för sig för så här i efterhand så tycker jag ändå det var en trevlig sak de gjort av detta som vi på min tid kallade att "Mucka".

Vi kom in i aulan, satte oss och sen satte klasserna sig. De har två 9:or denna skolan. Då tog ett bildspel vid där bilder över alla elever rullas upp på storbild. Föräldrarna hade fått skicka in tre bilder på sina barn så det blev ju en del lite pinsamma é klart och många roliga skratt.

Sen var det sång, prisutdelning, sång igen, betygsutdelning, sång...... Ja det tog inte en timme om jag säger så.

Till saken hör att jag på senare tid har fått en släng av Herr Ågren (panikångest) och när det greppar tag i sinnet är det rätt svårt att återfå kontrollen. Lägg till det faktum att min mage mullrar, låter, kör och ja behöver tömmas helt enkelt. Framför mig sitter dessutom en tant som inte haft vett på att lämna parfymflaskan hemma. Alltså vad är det med folk?? Måste man bada i parfym när man ska till ett ställe där man vet att det är massa folk? Förstår man inte att det KANSKE finns folk där som är allergiska mot starka dofter, som inte gillar det???? Satt en stund och försökte återfå kontrollen över mitt sinne och ja, jag lyckades någorlunda. Till slut ville jag dock bara ut. Det var varmt, trångt, jag svettades som en gris och Herr A frågade hela tiden om vi kunde åka hem nu, mannen är lagom irriterad på Herr A då han sitter bredvid sonen, Fröken J börjar också tröttna och jag??...Bet ihop!

Till slut var det över och man fick gå ut. Thank god!!! Vi ut och jag försökte leta efter en toa men hitta ingen så jag gav upp. Gav kameran till syrran, pussa C på kinden och gick till bilen där Herr A redan satt fastspänd och mannen vid ratten...hm... Fröken J åkte hem med sin moster och då blev Herr A helt vild i bilen och skulle åka med. Det är väl underbart att hur man än gör så blir det ändå fel....

Avslutningen då? Faktiskt jättebra! De som sjöng var jätteduktiga & modiga. De var så fina allihop, min såklart finast. Det var roligt tycker jag att alla - nästan- var så uppklädda. Både tjejer & killar. Små klänningar & bling blandades med kostymer, slipsar & flugor. Utanför väntade sen en hyrd buss på alla elever som skulle ta de till en fest med middag på hemlig ort. Sen kör bussen hem de igen till 1 på natten och innan de får kliva in i bussen får alla blåsa. Det är alltså en alkoholfri fest och det gillar jag bäst.
Jag hoppas så att min mosterdarling fick en bra muck-avslutning!! Att hon hade roligt på efterfesten, att maten var god och hon minns hela kvällen med ett leende. Hon behöver verkligen det minnet och jag hoppas så innerligt att det vart en bra dag!!
Kramen mitt hjärta!!! Moster är så stolt över dig!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar