fredag 10 september 2010

Lycklig eller inte...

Kan inte låta bli att komentera en kommentar jag fick till mitt tidigare inlägg. En anonym person som läst mitt inlägg och som tyckte att ja, vi tjockisar är ju "...lyckligt lottade som genom op kan bli lyckliga..." och "...att man kan vara missnöjd med sin kropp utan att vara tjockis..." samt "...vem hjälper oss andra?..."

Jag tycker det är värt att komentera detta. För denna person har fel - tycker jag. Lycklig blir man aldrig genom bara en operation. Vare sig det är GBop eller läppförstoring eller vad det nu är man tror att man kan opa. Visst det kan tyckas att vi köper oss lycka men det handlar inte om lycka. Det handlar om att få ett drägligt liv. Att leva här och nu och att få leva länge.

Lycka...ett konstigt ord egentligen. Det finns liksom inte egentligen. Du blir inte lycklig bara för att du blir smal. Om du - som är anonym - tror det då har jag en nyhet till dig. Lycka kan man inte köpa, om lycka finns så är det något man får kämpa för. Alla har vi våra demoner & psykiska ok att bära och tro mig - de försvinner inte bara för att jag blir 40kg lättare. Däremot kan det bli lättare att klara av vardagen och det är det som är mitt syfte med denna op. Först och främst. Mina psykiska problem de kommer att finnas kvar för alla framtid OM jag inte lär mig att hantera de. Vilket jag ständigt fajtas med, dagligen.

Och vem hjälper dig? Jaa, vem hjälper mig?? Ingen mer än jag själv. Sorry, men livet är inte så himla lätt för varken tjock eller smal. MEN är man smal så har du oftast inte de hälsoproblem som vi tjockisar har. Högt blodtryck, hjärt & kärlkramps risker, diabetes risk....you name it. Riskerna med att vara tjock är bra mycket större än om man är smal. Fråga vilken doktor som helst.

Jag hoppas så att du som var anonym, att du hittar en väg ur ditt missnöje. Jag är på god väg - lättköpt eller inte. Ingen ska behöva gå omkring och må dåligt. Det finns bra hjälp att få och jag hoppas du hittar den hjälpen. Är det något jag lärt mig genom åren så är det att be om den hjälpen som finns. Sen vet jag också att terapi hjälp kan va segt att få till stånd. Det tar tid innan alla remisser är på väg och det är köer hit & dit men försök ändå. Det är värt det.

Så säg mig alla mina bloggvänner...kan man köpa sig lycka?

Kramen

2 kommentarer:

  1. Ajaj då, tror att kommentaren försvann i intet. Bra svarat till den anonyme, precis som att man skulle kunna köpa lycka med pengar.. Lyckan är något som finns inom oss och vad vi gör med den. Jag är 163 lång och jag vägde 126 kilo i startvikt. Kram

    SvaraRadera
  2. Jisses, ja vi är många som är olyckliga. NU är det ju så att det finns remiss för alla att få till kurator eller psykolog, men precis som VI måste man SÖKA hjälpen och vara villig att ta emot det!
    Nej man kan inte köpa sig lycka men vi kan köpa oss medicinsk vård till att gå ner i vikt eftersom vi inte kan själv. Man blir inte lycklig av att gå ner i vikt, men man blir frisk. Lyckan får man jobba fram själv.

    Jävligt bra inlägg!!!

    SvaraRadera