måndag 23 augusti 2010

1 vecka, 7 dagar kvar...

...sen är det in för operation som gäller. nästa tisdag är det dags och det känns jätteskönt. Inte alls rädd, nervös eller nått i den stilen. Det skall bara bli underbart att få den gjord så jag kan få börja mitt nya liv.

Detta nya liv innebär ju då också en hel del funderingar inte minst från Fröken J. Hon är 9 år och har massa funderingar kring detta med min op. Härom dagen grät hon och sa "det känns som om då blir jag den enda kvar i familjen som är tjock..." sånt gör ont att höra i en mammas hjärta.

Saken är den att hon är lite rund, lite väl mycket enligt skolhälsovården och så men jag tjatar inte på henne om det. Istället ska jag försöka få med henne nu i höst när jag ska börja simma och gå ut och gå lite mer än förrut. Det ska också bli andra matvanor i den här familjen och det är för allas skull inte minst min egna, mannens och även Fröken J då. Med Herr A är det en annan femma. Han behöver ju mer fett i sin mat typ men han får hänga på vår ändå. Jag kan ju inte hålla på att göra fyra olika sorters middag varje dag, eller...

Nåja, det blir en höst jag ser fram emot. Med en hel del förändringar - till det bättre för alla i min familj och det ska bli roligt & utmanande....

Kramen

4 kommentarer:

  1. Det måste vara svårt att veta vad man skall säga till ett barn. Man vill ju inte stryka under att det är något väldigt negativt att vara tjock, för då är det lätt att de själva får en skev kroppsuppfattning. Men i och med att du måste ändra dina matvanor och motionera mer så kan ju hon följa med "på köpet". Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  2. PS. kan du inte ta bort ordverifieringen man måste fylla i varje gång man kommenterat? så irriterande... eller får du väldigt mycket spam?

    SvaraRadera
  3. Kul att det snart är dags, och detta med runda barn, min son är rund oxå och behöver gå ner, jag tar inte så stort på detta utan gör det mer lättsamt att se till att han rör på sig mera och kräver att han skall äta mera grönsaker till varje måltid. Barbn är barn och gällande vikten så kan det ändras så snabbt. Nu är vi hemma, har haft det underbart och hade gärnat stannat lite längre än en vecka. Men ingen ide att sitta och klaga efter en underbar vecka. Kram

    SvaraRadera
  4. Lena: Jag visste inte att man var tvungen att göra det när man lämnar en kommentar. Tycker själv det är jobbigt i andras bloggar. Vet bara inte hur man blir av med det. Vet du??

    Nett: Ni verkar haft det jättehärligt i Tunisien!! Och detta med vikten och min dotter. Det är något som jag konstant inte har diskuterat med henne. Har varit väldigt noga med att inte prata vikt/bantning här hemma. Det är först nu när jag ska opas som jag har pratat med henne om det. Sen är hon ju i den åldern nu när det pratas i skolan - det är oundvikligt men ja...

    Kramen på er båda!!
    inger

    SvaraRadera