tisdag 24 augusti 2010

Möte med Mats...


...hade jag och mannen idag. Mats är barnläkare på NP-teamet i Kungälv. Han frågade oss en hel massa olika frågor och vi svarade så gott vi kunde. Det är ju lite svårt att minnas hur Herr A var som spädbarn. Man glömmer liksom ganska lätt. Vi var överens om det mesta dock.

Det var en undersökning kvar av Herr A som inte var gjord och det tar ett tag innan den kan göras tydligen för hon som ska göra den är tjänstledig och ja, det var lite pyssel med det. Men vad jag föstod så ska den göras antingen i höst eller vår. Dessutom ska Dr. Mats sluta på NPteamet men innan han gör det ville han sluta cirkeln med Herr A och oss genom att vi ska få någon sorts diagnos. Vad han trodde dock var att Herr A har "lättare Asperberg med ADHD problematik". I Herr A´s fall så är det inte glasklart vad han har. Har ligger på ett IQ i snitt90 med en topp på 110 och en svacka på 82. Det ger ett snitt på 90....fatta inte riktigt det där.

När han läste upp det som Specialpedagogen kommit fram till så höll jag med om vartenda ord hon sa om Herr A. Det stämmde så precis, nästan lite läskigt.

Summan av det hela blir nog att han kommer att få extra stöd i skolundervisningen och att man - vi får vara observanta på honom på ett helt annat sätt än med Frölken J. Nu är han ju världens godaste 7åring så det gör ju inte det hela så svårt faktiskt snarare tvärtom. Det ska nog gå bra det här. Sen har vi - jag - goda vänner omkring oss som har liknande problematik och det gör att jag har någon förtrogen att prata med om det blir jobbigt och det underlättar otroligt mycket. Jag känner mig liksom inte så ensam i detta som faktiskt kan vara lite skrämmande.

Det kommer att bli bra. Herr A kommer att bli en fin kille när han blir stor. På alla sätt & vis!! Just wait and se!!

Kramen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar