fredag 8 oktober 2010

Tisdag 5 oktober



Natten har varit ok. Har varit vaken i olika omgångar. läst lite. Skulle lösa lite korsord och den första sidan jag slår upp är ett Sökord. "Jippi" tänkte jag "min favorit" Det var bara det att det var ett sökord med massor av maträtter. Bläddrade raskt vidare.

Har väl inte haft jätteont i natt men fortfarande har jag ont när jag djupandas. Jag har gjort min andningsträning och fot-/benträning som jag ska men just det här med djupandningen är smärtsamt. Till slut gjorde det ont bara att ligga ner så då fick jag mer smärtlindring. Somna och sov av & till hela natten. Sov, läste, sov, läste....

Sen imorse kom Dr. Jan på ronden och sa att allt gått bra. Inget konstigt alls. Jag hade skrivit ner massor av frågor varav en blev frågad. Hur starkt är detta? Jag tala om att Herr A gillar ju att komma springande och hoppa upp i famnen och kramas.
"Ja det gör inget." sa Dr. Jan "Det håller. Han kan hoppa på din mage om han vill" Jajo, Herr A vill nog men inte jag!!

Sen drog de katetern. Skönt. Men då visa det sig att varje gång jag går och kissar så måste jag sen ringa på sköterskorna för då ska de tömma pottan och mäta hur mycket jag kissar...???? Har jag nämnt att jag kissa väldigt många gånger under en ag i vanliga fall. Och i vanliga fall så dricker jag inte så värst mycket. Nu ska jag bara dricka. Ja, ni kan ju räkna ut den ekvationen själva. Det var ett himla spring in i mitt rum om man säger så (kanske inte just denna dag men senare dagar).

För det var ju det här med att nu ska jag börja dricka då rå´. Pytteklunkar sa de och det gjorde jag. Hela tiden. Tyckte jag var jätteduktig. 08.45 fick jag in 2 dl och vid 12.20 så hade jag druckit 1½dl. Då kom en sköterska in och sa att vid den här tiden så ska du egentligen ha druckit 4dl. "Dricker du inte mer så får du dropp igen." Ok!! Jag fattar. Sen vid 5 kom Dr. Jan in och sa att nu får jag skärpa mig. Det håller och nu måste jag börja dricka. Sagt å gjort då fick jag sätta mobilen var 10:e minut och så drack jag två små muggar vtn varje gång. Till slut kom jag upp i 1850ml iallafall.

Under dagen har de tagit blodtrycket och blodprover. Allt såg bra ut förutom trycket då men ja. Sen fick jag reda på att jag ska ta en spruta om dagen i 10 dagar. själv. VAAA????

Nu pratar vi med en som är VÄLDIGT spruträdd. Tårarna kom och jag vart jättelessen. Men sköterska var jättegullig och sa att hon skulle komma tillbaka och öva med mig lite. Vi får väl se.
Smsa min syster och i värsta fall så får hon ta de åt mig. Nu ska jag vila!!

-----------------------------------

Har just fått buljong och den smakar ljuvligt. Mannen och barnen var här en kortis också. Jättehärligt att få krama de igen. Var ju tvungen att visa alla plåster coh de undra en massa. fick blommor, kort och tidningar. Jättehärligt att höra deras röster och se de igen. När de sen gick vart det så tomt. Saknar de!!

---------------------------------

Har varit en känslodag idag. Har känt mig nedstämd. gråtfärdig. Ett tag ville jag bara göra om allt till det gamla igen. Ville inte alls det här. Vet inte riktigt... Bara jobbigt liksom....

Kramen

2 kommentarer:

  1. Oj vad annorlunda det är mellan sjukhusen (och länderna). Ingen mätning av kiss. Det struntade fullkomligen i om jag djupandades eller gjorde några övningar. Fick en liten blåsmaskin, men ingen talade om för mig hur den funkade... Dagen efter op fick jag inte dricka något. Ytterligare en dag senare fick jag 4 x 1,5 dl... Nästa dag efter det fick jag mer vatten och på kvällen buljong. Dag 4 blev jag av med droppet...

    Kram

    PS. Kan du inte ta bort ordverifieringen? Man drar sig för att kommentera för det är så krångligt att fylla i varje gång...

    SvaraRadera
  2. Jag behövde aldrig ta dessa sprutor, men jag hade inte haft problem med det då jag har tagit dem vid andra tillfällen. Hoppas att det har gått bra med sprutorna nu i efterhand, du kan ju alltid låta någon annan ta dem åt dig. Kram

    SvaraRadera